Od Publikováno: 8 března, 2021Aktualizováno: 12 března, 2021Kategorie: Výživa, Zdraví0 komentářů

Antioxidanty se bez nadsázky dají označit za “paní Colombovou zdravého životního stylu”. Ač se o nich mluví a píše snad denně, málokdo chápe, oč se vlastně jedná. Pod tímto pojmem se přitom skrývají i věci zcela známé a pravidelně používané. Co jsou tedy antioxidanty zač? Jak fungují a proč je doplňovat? A který antioxidant vybrat? O tom všem bude náš dnešní článek.

Co jsou antioxidanty vlastně zač?

Vysvětlit, co je podstatou antioxidantů, není vůbec jednoduché. Je proto nutný malý exkurz do extrémně rozsáhlé a komplikované problematiky našeho těla. Přesto se o něj pokusme co nejjednodušeji:

Vlivem prostředí (výfukových plynů, léčiv, špatné životosprávy, kouření cigaret, ale i cvičení…), energetického metabolismu buněk či záření mohou v našem těle vzniknout volné radikály. To jsou v podstatě částice, kterým chybí jeden elektron, a proto jsou vysoce reaktivní.

Radikály se mohou navázat na zcela zdravou buňku a tu tím pádem poškodit. Výsledkem může být v krajním případě nerovnováha způsobující tzv. oxidační stres, který potenciálně vede až k neurodegenerativním chorobám.

Dlužno dodat, že i volné radikály mají v těle své místo a podle posledních výzkumů jsou například potřebné pro náš mozek. Jiné volné radikály využívá tělo k obraně proti bakteriím. Tak či tak se pomalu dostáváme k antioxidantům. Jak už asi začínáte chápat, antioxidanty jsou látky, jejichž cílem je jednak omezit vznik volných radikálů a jednak snížit nebo zcela odstanit jejich reaktivitu. 

Ovoce a zelenina jsou antioxidanty

O tom, že ovoce a zelenina obsahují antioxidanty, jste už jistě slyšeli. Věděli jste ale, co jsou zač?

Jaké antioxidanty rozlišujeme a kde je hledat?

Když se nad procesem oxidace a jejího omezení zamyslíte, jistě vás napadne i jiný příklad než jen lidské tělo. Antioxidanty se totiž zcela běžně používají také v potravinářství a jejich cílem je zabránit například žluknutí potravin. Mnoho antioxidantů se ve složení produktů dokonce objevuje jako „éčko“ a setkáváme se s nimi opravdu denně. Co všechno tedy pod antioxidanty spadá? Jedná se především o tyto látky:

  • Vitamíny – Mezi nejznámějšími antioxidanty se nachází například vitamíny C, B, A a E. Zajímavé v tomto případě je, že v ovoci a zelenině se prokazatelně vyskytuje až 7 chemicky odlišných molekul vitamínu E, kdežto suplementy využívají zdroj jediný (alpha-tokoferol známý jako E307). Ač to teoreticky může způsobit rozdíly ve využitelnosti, relevantní vědecké studie chybí.
  • Bioflavonoidy – To jsou látky obsažené mimo jiné ve víně, čokoládě, kakau, borůvkách, citrusech i různých bylinkách či kořeních. Jedná se o velmi účinné antioxidanty, což opakovaně potvrdila řada odborných poznatků. K nejznámějším flavonoidům, o nichž jste jistě slyšeli, patří karotenoidy, rutin, EGCG a další.
  • Sloučeniny minerálů a aminokyselin – Určité sloučeniny minerálů a antioxidantů mají také silný antioxidační efekt. Potvrzenými antioxidačními účinky disponuje síra, měď, selen, mangan i zinek. Z aminokyselin stojí za zmínku například taurin, který dobře znáte třeba z našeho Beast Virusu.

Taurin, obsažený v nakopávači Beast Virus, je antioxidant

I taurin, který je běžně obsažený v každém dobrém pre-workoutu, je účinným antioxidantem.

Který je nejsilnější?

Na téma antioxidantů by se daly popsat desítky stránek, protože jde o téma opravdu obsáhlé. Všechno podstatné už ale de facto víte. Pokud byste se do této problematiky chtěli ponořit hlouběji, zjistili byste, že rozhodně není černobílá. Antioxidanty mají určitě i svá negativa, zejména když je jich v organismu podstatně více než radikálů. Například u osob s rakovinou nebývají antioxidanty odborníky vůbec doporučovány – mohou totiž škodit a radikály mohou naopak prospívat. A stejně tak mají radikály svá pozitiva.

Pro potřeby většiny z nás ale stačí vědět to, že intuitivní stravování, pestrý a vyvážený jídelníček v kombinaci s dostatkem pohybu na čerstvém vzduchu víceméně zvládnou udržet antioxidanty a radikály v dobrém poměru. Jestli ale býváte vystaveni rizikovým faktorům (náročné tréninky, práce v prašném prostředí, kouření cigaret, časté užívání léčiv atd.), možná se hodí popřemýšlet o nějaké dodatečné suplementaci antioxidanty.

A v takovém případě přichází na řadu astaxanthin. Proč? Nejdůležitější důvody jsme sepsali prakticky do odrážek níže:

  • Jedná se o vůbec nejsilnější přírodní antioxidant, díky kterému nebudete muset polykat desítky tablet, ale bude stačit jediná.
  • Vyjádřeno v číslech je:
  • Je získáván extrakcí z řasy haematococcus pluvialis a má extrémně vysokou biologickou hodnotu.
  • Váže se na svalovou tkáň, a tím pádem chrání i před volnými radikály vznikajícími při cvičení či jiném sportu.

V případě, že byste se chtěli dozvědět o Astaxanthinu více informací, přečtete si článek „Algastin – nejsilnější antioxidant

Antioxidant astaxanthin

Algastin

V případě Algastinu vám ke kompenzaci volných radikálů vzniklých náročným tréninkem či jinými faktory stačí jediná tableta
Chci Algastin!

Co si z dnešního článku odnést?

Z dnešního článku byste si měli odnést především základní přehled o antioxidantech. Měli byste vědět, že se jedná o látky, které omezují reaktivitu volných radikálů, jež stojí za celou řadou neurodegenerativních onemocnění spojených s vysokou mírou oxidačního stresu. Pravda je ovšem mnohem komplexnější a i příliš mnoho antioxidantů může našemu organismu škodit – i když většinu těžce cvičících lidí s určitými neřestmi (cigarety, alkohol, léky,…) by měl trápit spíše opačný problém. A i přes to, že antioxidantů existuje celá řada, nejsilnější je astaxanthin, který můžete v té nejvyšší kvalitě sehnat třeba na našem eshopu Czech Virus.

Tak či tak, téma antioxidantů je neuvěřitelně složité a pokud by vás zajímalo cokoliv dalšího, neváhejte se zeptat v komentářích! Na základě vašich dotazů rádi vytvoříme další samostatné články.

Autor článku

Mirek Dvořák
Mirek Dvořákredaktor
Zapálený sportovec, kterého baví všechny druhy pohybu od zvedání činek přes klasickou jízdu na kole až po trekking. Už od svých prvních závodů v silovém trojboji v roce 2015 se zajímám také o výživu i suplementaci. Snažím se kombinovat výsledky vědeckých studií s osobní praxí.