8 tipů, jak mít zdravý vztah sama k sobě

Od Publikováno: 15 října, 2021Aktualizováno: 15 října, 2021Kategorie: Blog0 komentářů
Tento článek není nijak podložený vědeckými studiemi. Vychází ze zkušeností člověka, který je pro mnoho lidí inspirací a mohl by tak inspirovat i vás čtenáře.

Chci zjistit více…

V dnešní době sociálních sítí je velice jednoduché se nechat uvést na cestu, kdy se staneme konzumenty obsahu, který většinou neukazuje opravdovou skutečnost. Mnohdykrát se kvůli tomu cítíme špatně a k ničemu. V dnešním článku si tedy řekneme, proč je důležité mít se ráda, v čem nám ve vztahu k sobě ubližují sociální sítě a jak dosahovat svých cílů.

Mějte se ráda

Selflove. Tolik diskutované téma poslední doby, které miliony lidí dezinterpretovaly a vzaly si z původní myšlenky jen to, co chtějí. Sebeláska znamená, že se máte ráda a akceptujete svůj vzhled, své tělo, ale také svou mysl a své povahové rysy. Neznamená to ale, že byste se měla spokojit s čímkoliv, co máte, a nijak na sobě nepracovat. Dle mého názoru sebeláska znamená chtít pro sebe to možné nejlepší, co pro sebe můžu zajistit. Chtějte být lepší, vždyť vše, co děláte, děláte pro sebe.

Mít se rád je velmi subjektivní záležitost. Ve své trenérské praxi se každý den setkávám s dívkami a ženami, které se nemají rády, a právě proto se chtějí změnit, chtějí všem okolo něco dokázat, chtějí přestat nenávidět svůj vzhled a své tělo. Nechtějte dokázat věci jiným lidem, dokažte je pro sebe. Nesoustřeďte se pouze na vizuální aspekt, zdravým životním stylem můžete získat mnohem více – lepší kondici, větší sílu, více energie, lepší držení těla, lepší zdravotní stav…

Nejdůležitějším vztahem, jaký kdy v životě budete mít, je ten, který máte sama se sebou. Proto je důležité na něm pracovat. Najděte na sobě to, co máte ráda. Lidé okolo si nikdy nevšimnou, zda vážíte 67 nebo 69 kg. Zato si třeba všimnou vašeho zářivého úsměvu a ladné chůze.

Povím vám tajemství. Lidé mají největší starost o to, co si o nich myslí ostatní. Ale ostatní řeší jen sebe a to, co si o nich myslí jiní. Každý chce být akceptován a přijímán. Ale shozením tuku se z vás nestane jiný člověk, pořád to budete vy a svět se bude točit stále stejně.

Petra Zvoníčková

Selflove znamená, že akceptujete svůj vzhled, své tělo, ale neznamená to, že byste neměli pracovat na svém lepším já.

Nepodléhejte vlivu jiných lidí

Máme tendenci na sobě neustále hledat to, co je špatně. Špatně podle koho? Podle vašich rodičů, kteří vám tvrdí, jak si nikoho nenajdete? Podle bývalého přítele? Podle zakomplexované kamarádky, která rozsévá zlo mezi ostatní? Proč by vám ostatní měli diktovat, co je pro vás dobré a co máte chtít… Není mnohem důležitější, co pro sebe chcete vy? Nemusíte mít mezeru mezi stehny, six pack a stehna bez jediného ďolíčku, abyste se cítila krásná a jiní lidé vás za krásnou považovali. Pravděpodobně se budete cítit daleko lépe se zdravým procentem tuku, ve zdravém těle, v hormonální rovnováze, s klidnou psychikou, která vám dovolí být duchem přítomna, radovat se ze života a bez pocitu omezení si ho užívat.

Nestůjte na místě

Vždy chtějte víc. Chtějte dokázat víc, posunout se dál, dostat se výš. Je krásné se pohnout směrem kupředu, chtějte se ale kontinuálně hýbat dál.
Lidské tělo dokáže velké věci. Můžete se stále posouvat výkonnostně, nesoustřeďte se pouze na vizuální stránku těla. Nastavujte si dílčí cíle a postupně směřujte k jejich dosažení.

Mějte realistická očekávání

Nastavte si cíle, jakých chcete dosáhnout. A ty rozdělte v dílčí cíle v krátkých časových horizontech. Vaše cíle by měly být realistické a splnitelné. Pokud jste nesportovala posledních pět let, za týden to nedoženete a pravděpodobně ani za měsíc. Všechno má svůj čas, a pokud fitness svůj čas věnujete, získáte výsledky, které si přejete.

Také je důležité si být vědoma svých tělesných dispozic a své genetiky. Třeba nemáte tak úzký pas jako jiná slečna nebo máte širší pánev a širší boky, ale to přece neznamená, že byste nebyla krásná žena! Nechtějte vypadat jako nějaká holka z obrázku, chtějte být nejlepší verzí vás.

Zejména u hubnutí lidé očekávají, že jejich progres bude v horizontu několika dní. Tomu tak nikdy nebude. Proč to tak není a jak byste měli správně hubnout si můžete přečíst v tomto článku:

Buďte pyšná na svůj progress

Dokázat X za jeden měsíc nemusí znamenat, že za čtyři měsíce dokážete čtyři X. Třeba to budou jen dvě X. Třeba jedno a půl. Nicméně i to jedno a půl X přece znamená, že jste se posunula! A to přesně o jedna a půl X! A to je něco, na co byste měla být pyšná. Někdy se může stát, že si člověk připadá pořád stejný, i když mu každý okolo říká, že se změnil. To je způsobeno tím, že se vidíte každý den, a proto postupné změny nevnímáte.

Dělejte si fotografie, videa, evidujte si třeba své míry, váhu, zapisujte si co se vám v daný den povedlo a co ještě můžete zlepšit, veďte si logbook, cokoliv. Důležité je také vědět, že každému trvá určitá věc jinak dlouhou dobu. Někdo se posune rychleji a někdo pomaleji, záleží na nespočtu faktorů (např. svalový základ z minulosti, zda jste dříve utrpěla nějaká zranění, zda máte správné držení těla, zda jíte kvalitní stravu aj.).

Neshazujte to, co už jste dokázala, protože vám to trvalo delší dobu než někomu jinému. Zvládla jste to a to je to hlavní. Každý posun je posun kupředu.

Neporovnávejte se s ostatními

Pokud čtete tento článek, pravděpodobně na instagramu a jiných sociálních sítích sledujete profily fitnessek. Tyto profily vám mohou přinést motivaci, tipy, cviky, recepty… ale také mohou způsobovat to, že se porovnáváte, a kvůli tomu se necítíte dostatečná. Jakto, že ony mají vyrýsované břicho, dokonalou pleť a navíc ještě BMW? Spousta profilů vytváří jistou iluzi dokonalosti. Chcete je sledovat právě proto, že aspirujete k tomu, co mají. Bohužel většina instagramových modelek (nebo fitness instagramových modelek) vypadá v reálu diametrálně odlišně a postované fotografie jsou kouzlem správného pózování, světel, makeupu, filtrů a neopomínejme ani úpravy ve photoshopu či zásahy plastických chirurgů.

Nepodléhejte instagramu

Instagram používejte k motivaci, inspiraci a k zábavě. Nevěřte ale všemu, co tam vidíte.

Já vím, „neporovnávat se” se snadno řekne a hůře udělá, ale zkuste to. Bude vám lépe. Zvlášť během aktuální situace, kdy se sociální život a interakce mezi lidmi v podstatě přesunula na internet, na sociálních sítích trávíme všichni více času, možná tolik, co ani nechceme, je těžké tomu nevěnovat pozornost. Má rada pro vás je jednoduchá.

Pokud si při pohledu na takovou slečnu říkáte „Tomu se přeci nemůžu nikdy vyrovnat…”, může to být i tak, že ani sama slečna se tomu nemůže vyrovnat. Standard toho, co považuje mainstream za ideál ženské krásy, je nastaven neskutečně vysoko. Trend ideální postavy žen se mění. Na přelomu milénia frčela velmi hubená, subtilní postava (což zapříčinilo nespočet poruch příjmu potravy a psychických problémů u žen a dívek), dnes je trendy mít až přehnané ženské křivky.

Nepodléhejte nátlaku médií a firem

Pokud vám někdo nabízí produkt, po kterém zázračně zhubnete deset kilo za týden, je to nesmysl. Pokud si přečtete článek opírající se o abstrakt jakékoliv studie (často věty vytržené z kontextu samotné studie), poukazující na nějaký problém a na konci nabízející snadné (a nejspíše drahé) řešení v podobě nějakých tabletek, rovnou ho přeskočte.

Žádná zázračná pilulka, která by vám sama od sebe zařídila postavu vašich snů, odstranila celulitidu, zpevnila paže nebo shodila tuk z břicha, neexistuje. Zato existuje obrovský trh s podobnými produkty, který vydělává na našem pocitu, že nejsme dost dobří a potřebujeme na sobě něco měnit. Nabízí nám spousty možností, jak být štíhlejší a zákonitě krásnější, šťastnější, obletovaná muži… Marketing těchto firem je velmi silný.

Média masírují každou známou osobnost za jediné kilo “navíc”. Kolikrát jste viděla titulek o tom, že nějaká celebrita kašle na svůj vzhled? Že se její kariéra chýlí ke konci? Dramatické odhalení “reality” v podobě nejméně lichotivých fotek od paparazzi vyfocených někde na pláži? Body shaming je mezi bulvárními a jinými plátky naprosto běžný. Přivádí pak běžné ženy na myšlenku, že ony samy jsou ještě mnohem horší, co by napsali o nich..?

Umějte se pochválit

Buďte pyšná na vše, co už jste dokázala! Každý krok vpřed je důležitý. I ty menší, dílčí úspěchy. Pokud jdete správnou cestou dlouhodobě udržitelných výsledků, děláte něco pro sebe, zlepšujete se, jste zdravější, silnější, sebevědomější… pak jistě máte být na co hrdá.

Děkuji všem za přečtení! Doufám, že vám článek přinesl alespoň špetku motivace na sobě pracovat, cítit se dobře a chtít pro sebe něco udělat. Now go & be great.

Autor článku

Petra Zvoníčková
Petra Zvoníčkováredaktorka & blogerka
Certifikovaná trenérka fitness a kulturistiky. Reprezentantka České Republiky v bikini fitness.

Mrkni na nový e-book

E-book banner základy suplementace

Sdílet tento článek.

Přejít nahoru