Podzim je tady, druhá covidová vlna taky (tedy jestli ta první vlastně někdy skončila) a nemocných je čím dál víc –  nejen s Covidem! Nechci si tady hrát na odborníka ohledně Covidu, nemám s ním, naštěstí, ani osobní zkušenost. Pokusím se vám však poradit, jak celkově zlepšit imunitu a stát se tak odolnější vůči nemocem. Budeme se v tomto článku bavit zejména o vitamínu D, který je v poslední době čím dál víc vyzdvihován jako významný posilovač imunity.

Vitamín D je zásadní

Shoduje se na tom spoustu imunologů a potvrzuje to několik studií. Vitamin D může snížit riziko vzniku (nejen) COVID-19, ale zároveň i závažnost onemocnění. Myslete na to, že mít silnou imunitu neznamená, že nikdy nic nechytnete. Viry a bakterie se do vás dostanou tak, jako tak. Jde tady o to, jak pohotově a silně dokáže váš imunitní systém zareagovat proti těmto patogenům a zda je zvládne váš imunitní systém okamžitě zničit. Pokud nezničí, tak jak spolehlivě s nimi zvládne bojovat. Může to být jeden z důvodů, proč se každý s nemocí popasuje jiným způsobem. Někdo ji má bez příznaků, jinému zapříčiní velké problémy. 

V jedné studii [1] vědci pracovali s 489 pacienty, přičemž zjistili, že u pacientů s nedostatkem vitamínu D, je pravděpodobnost pozitivního testu na Covid-19 asi 1,77x vyšší, než u těch, kteří mají normální hladinu tohoto vitamínu.

U klasické chřipky je to podobné. Některé zdroje [2] uvádějí, že osobám s nedostatkem vitamínu D zafunguje jeho doplňování lépe než vakcína proti chřipce. Lidé, kteří mají dostatek vitamínu D, mají menší pravděpodobnost respiračních onemocnění.

Obecně jde samozřejmě o celkovou životosprávu a o absenci jiných zdravotních problémů. Nemůžete počítat s tím, že pokud najednou začnete suplementovat vitamín D, bude vaše imunita nezlomná. Ať už je tělo v jakémkoli deficitu, co se týče mikroživin, vždy tam budou existovat nějaká rizika, která imunitu narušují. U vitamínu D je problém, že je závislý na sezóně a jakmile začne podzim, má ho většina populace nedostatek, protože nejvíce onoho vitamínu získáváme ze slunce.

Jak se jinak projevuje nedostatek vitamínu D?

Mimo zhoršenou imunitu jsou obecnými příznaky: bolest svalů a hlavy, slabost a únava, zhoršená koncentrace a další… Dlouhodobý nedostatek vitamínu D může vyústit například k rozvoji roztroušené sklerózy

Pokud tedy vitamín D nesuplementujete, měli byste začít (minimálně mimo letní měsíce).

Jak jej dávkovat?

Na tohle jsem se zeptal Patrika Záruby, který je zodpovědný za vývoj suplementů pro Czech Virus. Jejich čistý vitamín D3 obsahuje 5000UI vitamínu D3, který oproti DDD se může zdát jako „až moc silný“.

Doporučená denní dávka vitamínu D je v současné době někde mezi 400-800 jednotek denně (v ČR je to naprosto nedostačujících 200 jednotek). Bohužel se stále setkáváme s tím, že naše úřady naprosto ignorují moderní studie a drží se dat  klidně i více než 20 let starých, které jsou dnes již naprosto bezpředmětné. V zimních měsících v ČR netrpí nedostatkem Vitamínu D pouze asi 1% populace a veškeré studie dělané přímo na nás, češích, jasně dokazují, že trpíme deficitem déčka.

Pro většinu lidí bude dostačující dávka 2000 jednotek denně, která pro běžnou suplementaci stačí. Je to ale zároveň dávka, která by měla být brána jako jedna z nejnižších možných pro správnou suplementaci. My jsme v našem produktu zvolili 5000 jednotek, což je opravdu dávka, která má pozitivní vliv na funkce v těle a přitom je naprosto bezpečná (bezpečná hranice je dle zahraničních studií až 10 000 jednotek denně). Důležité je si ale uvědomit, kolik vitamínu D přijmu ze všech doplňků, které užívám (multivitamíny atd.). Samozřejmostí pro uživatele by měla být volba D3 (cholekalciferolu) před D2 (ergokalciferol), protože je zhruba 4x účinnější.

Patrik Záruba, CEO Czech Virus - vývoj suplementů

Zdroje vitamínu D v doplňcích Czech Virus

Produkty Czech Virus obsahující vitamín D3

Čistý vitamín D3 – za cenu 315 Kč si můžete pořídit 180 tobolek, kdy 1 tobolka obsahuje celkem 5000UI. Můžete jej brát buď denně, ale jak psal Patrik výše, dostačující je dávka 2000UI denně. Teoreticky tedy stačí brát 1 tobolku ob den. Vitamíny rozpustné v tucích se dokáží v těle držet dlouhodobě, proto není každodenní užívání nutností. Pokud si pořídíte tento suplement, máte na půl až jeden rok o příjem vitamínu D vystaráno.

Vitamín D3

Vitamín D3

přispívá k dosažení normální funkce svalového aparátu a normální funkce imunitního systému. Jedná se o v tuku rozpustný vitamín, který se syntetizuje slunečním zářením.
Koupit (315Kč)

Essentials minerals – je to jeden z nejnovějších produktů, který obsahuje právě i vitamín D3. Na doporučenou dávku 2 kapsle do sebe dostanete celkem 4600UI. Obrovskou výhodou je obsah vitamínu K2-MK7, který synergicky působí s vitamínem D3, zejména v zajišťování vápníku do kostí. Tato kombinace je skvělá pro udržování a případného zlepšování stavu kostí. Dále produkt obsahuje hořčík a selen. Essentials minerals bych už bral denně, zejména kvůli hořčíku a selenu, aby to mělo nějaký smysl. 

Dobrá zpráva je, že pokud se rozhodnete pro tento produkt, nemusíte si kupovat výše zmiňovaný vitamín D3, protože je zde obsažen ve velkém množství. Pokud byste si však chtěli produkt kupovat jen kvůli D3, musíte počítat s tím, že vám jedno balení vyjde na 30 dní a s cenou 215 Kč, takže by se vám dodávání vitamínu D3 prodražilo. Záleží tedy na vašich preferencích. Pokud chcete komplexnější produkt, sáhněte po Essentials minerals. Pokud vám jde o čistou D3, sáhněte po produktu výše.

SuperVita – komplexní multivitamín a multiminerál v množství 600UI vitamín D3 obsahuje. Tímto suplementem do sebe doplníte spoustu vitamínů i minerálů v těch nejvstřebatelnějších formách. Dá se tedy říct, že je to komplexní produkt pro lepší imunitu, jelikož imunita není samozřejmě jen o vitamínu D. SuperVitu doporučuji obecně všem, abychom měli jistotu, že našemu tělu mikroživiny nechybí. Pro mnoho lidí, zejména sportovců, možná nebude příjem vitamínu D3 jen přes Super Vitu dostatečný, takže bych zapřemýšlel nad tím, že bych Super Vitu kombinoval alespoň s jedním výše zmíněným suplementem.

Vitamín D je rozpustný v tucích.
Všechny doplňky, které obsahují vitamíny rozpustné v tucích, užívejte s jídlem bohaté na tuky.

Zdroje vitamínu D v potravě [3]

Ryba s bramborem

  •       Losos – hladiny vitamínu D se mohou u lososa patřičně lišit. Rozdíly mezi chovaným a divokým lososem mohou být až 5ti násobné. Zatímco losos divoký může mít až 1300UI (v průměru má však 1000UI) na 100g, losos chovaný na farmě má okolo 250UI. Řekl bych, že tady v ČR asi moc nebudeme vědět, na čem jsme.
  •       Konzervovaný tuňák – ve fitness poměrně oblíbená potravina. Obsahuje asi 270UI vitamínu D na 100g. Ovšem pozor na častou konzumaci konzervovaného tuňáka. Obsahuje methylrtuť, která může způsobit závažné problémy.
  •       Další ryby – treska (105UI na 100g), modré ryby(280UI na 100g), pstruh (390UI na 100g)
  •       Vaječné žloutky – jeden vaječný žloutek obsahuje asi 40UI vitamínu D. Pokud jde o slepice, které se pohybují na slunci, případně pokud jim je podáváno krmivo s obsahem vitamínu D, mohou údajně obsahovat 3-4x více vitamínu D. Asi nepočítejte s tím, že vejce ze supermarketu budou na Dčko nějak bohatá.
  •       Houby – jsou jediným dobrým rostlinným zdrojem vitamínu D. Musí jít však o lesní houby nebo houby ošetřené UV zářením. Lesní houby obsahují až 2300UI vitamínu D na 100g. Houby ošetřené UV zářením 130-450UI na 100g. V obou případech jde však o vitamín D2, který nemusí být tak účinný ve zvyšování koncentrace vitamínu D v krvi tak, jako vitamín D3, jejž obsahují živočišné zdroje.
  •       Potraviny obohacené o vitamín D – kravské a sojové mléko, cereálie a ovesné vločky. V průměru jde o 50-150UI na 100g

Jak si můžeme všimnout, určité dávky vitamínu D můžeme získat i ze stravy (zejména z ryb). Kdo z vás však jí denně ryby, aby alespoň rozumné dávky vitamínu D do sebe dostal? Tohle bohužel nebude zrovna ideální cesta a znovu tedy apeluji na to, abyste vitamín D užívali ve formě suplementů minimálně v obdobích, kdy toho sluníčka moc není. 

Závěr

Dnešní článek byl zejména o vitamínu D, kdy jsem vám snad ukázal, jak moc je důležitý a jak by se neměl jeho příjem podceňovat. Chtěl bych v určitých tipech na podporu imunity navázat v dalším článku, kde si zmíníme přínosy potravin a jiných suplementů. Zmíníme i psychiku, spánek a regeneraci, což jsou součásti správné životosprávy, které se na fungující imunitě zásadně podílejí.

[1] https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2770157

[2] https://healthimpactnews.com/2017/study-vitamin-d-is-more-effective-than-flu-vaccine

[3] https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-high-in-vitamin-d#7.-Fortified-foods

Autor článku

Roman Grigar
Roman Grigaršéfredaktor
Fitness nadšenec a strongman s více jak 8 letou praxí se silovými sporty (strongman, powerlifting) a výživou. Živí se jako výživový poradce a trenér.

Komentáře