Od Publikováno: 25 ledna, 2021Aktualizováno: 16 února, 2021Kategorie: Suplementy0 komentářů

Většina fitness nadšenců je vyhledává a pravidelně konzumuje. Právě proteinové tyčinky patří mezi jednu z nejprodávanějších položek na fitness e-shopech. I když děláte jen jednoduchou objednávku svého oblíbeného proteinu nebo nakopávače, co si tam přihodíte? Proteinovou tyčinku. Když se procházíte po fitness expu, co vám firmy nejvíc servírují pod nos? Proteinové tyčinky.

A jaké jsou proteinové tyčinky od Czech Virus? Jednoduché, ale unikátní. Základ tvoří jen 2 složky:

Čekanka

Je zdrojem inulinu, což je rozpustná vláknina. Jedná se o nestravitelnou složku potravy, která umí absorbovat vodu a bobtnat, čímž zvyšuje pocit nasycení. Inulin je přirozené prebiotikum, které příznivě ovlivňuje střevní mikroflóru.

Studie, které zkoumaly účinky stravy bohaté na inulin například také zjistily, že u lidí s pravidelným příjmem inulinu se projevila vyšší sytost a snížená touha jíst sladká, slaná a masná jídla (studie zde). Tato tyčinka je tedy to pravé, pokud vás honí chutě. Nejen, že vás zasytí a zajistí příjem kvalitních bílkovin. Ona také sníží chutě na méně vhodná kalorická a nezdravá jídla.

Je pravda, že tohoto druhu vlákniny, je v jedné tyčince poměrně dost (okolo 18g). Pro lidi, kteří neumí do sebe dostat rozumné množství vlákniny běžnou stravou je to obrovská výhoda a řešení, jak příjem vlákniny navýšit (nespoléhejte však na to, že když budete přijímat jeden zdroj vlákniny, že máte vystaráno). Pokud má někdo vyvážený jídelníček už tak s vysokým příjmem vlákniny, další navyšování by mohlo způsobit nadýmání nebo zácpu.

Je to tedy hodně individuální a musíte se zařídit podle svého jídelníčku. Avšak díky tomuto množství vlákniny bych nedával více, jak 1 tyčinku denně.

U spousty proteinových tyčinek se doporučuje, abyste je užívali po tréninku. Tady bych, právě díky vysokému obsahu vlákniny, užívání po tréninku nedoporučil. Po tréninku je lepší do sebe dostat jídlo, které není bohaté na vlákninu, aby se dokázalo rychle vstřebat. Ze stejného důvodu neužívejte tyčinky ani před tréninkem – tyčinky jsou opravdu syté a pokud byste ji měli v žaludku, netrénovalo by se vám dobře. Bavíme-li se však o jakékoliv jiné svačině, kterou chcete nahnat bílkoviny, zasytit a zahnat chuť, sahal bych právě po jedné z těchto tyčinek.

Syrovátkový proteinový koncentrát

Jasně, je to proteinová tyčinka, takže tam musí být protein pro navýšení bílkovin. Běžně se v tyčinkách používají různé druhy rostlinných proteinů (sója), avšak v tomto případě je použitý čistý kvalitní syrovátkový koncentrát, který má oproti rostlinným druhům proteinů vysokou biologickou hodnotu a díky bioaktivním frakcím spoustu benefitů pro zdraví – obrana proti virovým a bakteriálním infekcím, celková podpora imunity a neurologických funkcí.

Syrovátkový protein je nejkvalitnější druh proteinu a používá se ve všech kvalitních tyčinkách. Někde bohužel jen na oko, aby to vypadalo dobře na etiketě, jinde tvoří syrovátkový protein základní a jedinou složku tyčinky. Jako je tomu tady – tyto proteinové tyčinky mají 28-30% syrovátkových bílkovin (dle tyčinky).

Základ, který je u každé tyčinky stejný, bychom měli. Ano, díváte se správně, jsou to pouze vláknina a bílkovina. Jelikož tato proteinová tyčinka má jednoduchou funkci. Doplnit bílkoviny a zasytit. A k tomu stačilo použít pouze tyto 2 složky.

Coconela - proteinová tyčinka od Czech Virus

Coconela Protein Bar

Tyčinka s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem cukrů
Koupit (44Kč)

Dopomocné složky

Dále se tyčinky odlišují tím, co tvoří jejich specifickou chuť. Ve všech případech je tam použita kombinace drcených ořechů + krému z daných ořechů. U Coconely je to nečekaně kokos, u Caramely  arašídy a u Coffeenely to jsou lískové ořechy. Tím, jaké ořechy tyčinka obsahuje, se nám liší poměr mezi nasycenými a nenasycenými mastnými kyselinami.

Coconela obsahuje na tyčinku 6,2g tuku, z čehož je 5g nasycených. Vzhledem k obsahu kokosu už neobsahuje BIO panenský kokosový olej tak, jako jej obsahují sestry Caramela a Coffeenela.

Caramela obsahuje na tyčinku 5,5g tuku, kdy je nasycených mastných kyselin 1,7g. Tuto hodnotu nám navyšuje přidaný BIO panenský olej, který je v tyčince v malém množství.

Coffeenela obsahuje na tyčinku 7g tuku, což je ze všech tyčinek nejvíc. Avšak nasycených mastných kyselin je pouze 1,8g, jelikož jsou v Coffenele použité lískové ořechy, které mají vysoké množství tuku, který je z velké části hlavně nenasycený. Stejně jako Caramela obsahuje Coffeenela BIO panenský kokosový olej.

Nakonec v tyčinkách najdeme ve stopovém množství látky podporující trvanlivost, ovlivňující barvu, chuť aj. Jedná se o emulgátory glycerin, slunečnicový lecitin a sukralóza. Ve všech případech se jedná o bezpečné látky bez nežádoucích účinků.

Caramele nalezneme nakonec ještě himalájskou sůl a v Coffeenele přírodní kakao a kávu, které dodávají těmto tyčinkám konečnou chuť, kterou již znáte z másel Caramela a Coffeenela.

Jaká proteinová tyčinka od Czech Virus chutná lidem nejvíc?

Coconela Protein Bar chutná, dle ankety na instagramu, nejvíce zákazníkům.

Chuť

Je hodně individuální faktor a všechny jsou opravdu skvělé. Nezbývá vám tedy nic jiného, než tyčinky otestovat a udělat si na ně svůj vlastní názor. Avšak zeptali jsme se sledujících na instagramu, aby nám sdělili, která je jejich nejoblíbenější. Můžete se tedy inspirovat a pokud s těmito tyčinkami nemáte zkušenost, sáhnout po výherci.

Závěr

Tyto tyčinky jsou jiné, než ty, které vytváří konkurence. Jsou vhodné jako svačina na doplnění kvalitních bílkovin (mimo období před/po tréninku) a jsou skvělé do diety, protože díky vysokému obsahu čekanky dokáží skvěle zasytit a potlačit chutě na nevhodná jídla, které dokáží režim narušit. Jedna tyčinka má pouze 152kcal, což ji řadí určitě mezi ty méně kalorické.

Autor článku

Roman Grigar
Roman Grigaršéfredaktor
Fitness nadšenec a strongman s více jak 8 letou praxí se silovými sporty (strongman, powerlifting) a výživou. Živí se jako výživový poradce a trenér.