Od Publikováno: 18 března, 2021Aktualizováno: 18 března, 2021Kategorie: Suplementy0 komentářů

Ačkoliv nakopávače rozhodně nepatří mezi nejdůležitější suplementy, skrývají v sobě narozdíl od vitamínů, minerálů či omega 3 mastných kyselin určitou atraktivitu. Dokáží potlačit únavu, zvýšit chuť do tréninku a podpořit soustředění. Často je ale s jejich užíváním spojená celá řada nedorozumění a chyb. A právě proto bychom se na nakopávače měli zaměřit v dnešním článku určeném pro začátečníky i mírně pokročilé. Řekneme si, jakou mají funkci, jak je dávkovat, jaký pro optimální trénink vybrat a na co si dát pozor.

Jakou má nakopávač funkci?

Jak už samotný název napovídá, nakopávače mají za úkol vás do tréninku pořádně nakopnout. To ale není ani zdaleka všechno. Pokud se totiž jedná o rozumně a poctivě sestavený doplněk, nabízí celou řadu dalších benefitů. Mezi ty nejdůležitější patří:

  • Maximální koncentrace – Pod pojmem „nakopávač“ si určitě nepředstavujte nějakou extrémně silnou látku podobnou drogám. Jedná se o zcela bezpečné suroviny, které mj. zlepší vaše soustředění, přenos vzruchů mezi nervy a svaly a dokonce oddálí únavu. Všechny tyto efekty potvrdily například u kofeinu nezávislé výzkumy.
  • Lepší přívod živin do svalů – Díky surovinám jako je arginin a citrulin disponují předtréninkovky prokázanou schopností zvýšit produkci oxidu dusnatého (NO). Tato látka zvýší průtok krve ve svalech a spolu s tím zajistí i lepší přívod živin. To se projeví větší silou i pořádným napumpováním svalů.
  • Delší vytrvalost – U složek jako je beta alanin či kreatin byla vědeckými studiemi prokázána schopnost zvýšit vytrvalost. Díky tomu bude váš trénink intenzivnější, tvrdší a spálíte při něm více kalorií. A to se rozhodně vyplatí.

Beast Virus nakopávač pro lepší soustředění, prokrvení a napumpování

Nakopávače zajistí lepší soustředění, přívod živin do svalů i vytrvalost.

Jaké je dávkování nakopávače?

U proteinu je víceméně jedno, jestli si ho dáte ráno, odpoledne nebo večer. Stejně tak se nic závažného nestane, pokud si místo 30 gramů dáte 40 gramů. S předtréninkovými nakopávači je to ale diametrálně odlišné. Výrobci na zadní straně produktu přesně uvádí, jaká dávka je doporučená a v jakém časovém období ji konzumovat. A věřte tomu nebo ne, pokud se nakopávačem předávkujete, můžete se místo tréninku těšit na zvracení, malátnost, ospalost, bolest hlavy a dokonce i střevní problémy.

Pokud si říkáte, v jakém množství vody máte nakopávač rozpustit, zodpovíme si samozřejmě i tuto otázku. Funkční látky do sebe dostanete ať už jej rozpustíte ve 100ml nebo 1 litru vody. Samotný Beast Virus má (ze zkušeností zákazníků) ideální chuť při 200ml. Pokud nakopávač dáváte vyloženě před tréninkem, bude vhodné se držet množství 150-200ml, abyste pocítili rychlejší účinek a nebyli až moc přepití. Já osobně připravuji nakopávač v relativně velkém množství vody (cca 500 ml). Díky tomu jej můžu začít pít už zhruba 30 minut před tréninkem a nechávat účinné látky pozvolna působit.

Pokud jste nikdy žádný nakopávač nezkoušeli, doporučuji začít na poloviční dávce. Každý člověk totiž na stimulanty reaguje jinak a může se stát, že vám některý produkt nesedne. Vždy je tedy lepší začínat s dávkou nižší a případně ji další trénink zvýšit.

Jaký je nejlepší?

Otázku, jaký nakopávač je nejlepší, si klade téměř každý sportovec. Popravdě řečeno by tato otázka měla znít spíše: „Jaký nakopávač je nejlepší pro mě?“ Ačkoliv produktů je na trhu opravdu hodně, jakmile začnete pátrat po těch opravdu kvalitních, nabídka se dosti zúží.

Nejdůležitější je položit si otázku: „V jakou denní dobu chodím cvičit?“ Pokud preferujete ranní, dopolední či brzké odpolední hodiny, můžete bez obav sáhnout po doplňcích se stimulanty. Jestli cvičíte až navečer, je lepší zvolit pumpu bez stimulantů. Je nutné si uvědomit, že poločas rozpadu kofeinu je dle výzkumů zhruba 5 hodin, což znamená, že i po pěti hodinách můžete mít problémy se spánkem. A spánek hraje zcela zásadní roli ve správné regeneraci i růstu svalů, tudíž ho není radno podceňovat.

Když už si odpovíte na výše zmíněnou otázku, měl by vás zajímat obsah účinných látek. Nekvalitní nakopávače se vyznačují zpravidla buď tím, že obsahují málo látek (v takovém případě výrobci volí ty nejlevnější suroviny), nebo obsahují příliš mnoho látek (pak nejsou látky v dostatečném množství).

No, a jednoduchou vylučovací metodou tak dojdete k tomu, že jednou z mála opravdu dobrých a spolehlivých možností je naše duo Beast Virus a M3/s Pump. Beast Virus představuje kombinaci třinácti různých látek včetně stimulantů, a je tak vhodný pro tvrdé tréninky během dne. Pro večerní trénink bez stimulantů, ale zato s maximálním prokrvením, je skvělým řešením M3/s Pump. A když použijete kombinaci obou, posunete svůj trénink na úplně novou úroveň.

Kombinace beast virus a m3s pump

Zkušenějším sportovcům rozhodně doporučujeme použít před tréninkem kombinaci Beasta a M3/s Pump.

Na co si dát pozor?

V případě nakopávačů je třeba dbát na instrukce výrobce, jinak jsou schopné napáchat více škody než užitku. Z vlastních zkušeností bych si ale přesto dovolil mít pár poznatků, na které byste při nákupu měli koukat:

  • Nenaleťte na drsný design a název – předtréninkovky lákají ve většině případů zákazníky na design jako vystřižený z hororového filmu a název tak drsný, že se jej bojíte říct i nahlas. Ve skutečnosti tím společnosti dost často (ale ne vždy) maskují ne příliš účinné složení. Je tedy potřeba nenaletět a neřídit se tím, co je na etiketě vpředu, ale vzadu (složení produktu).
  • Nakopávače nepoužívejte bez přestávky – Existuje spousta sportovců, kteří si nedokáží představit svůj trénink bez nakopávače. To je ale samozřejmě špatně, tělo si při pravidelném dávkování zvykne a doplněk časem bude “ztrácet na účinnosti”. Prokrvení můžete dosáhnout víceméně stále stejného, ale na stimulanty si tělo zvyká velmi dobře a ty pak nebudou mít povzbudivý efekt. Osobně tedy doporučuji používat předtréninkovky na těžké tréninky a ty lehčí odjet bez nich.
  • Nepřehánějte to s dávkováním – Zkušenější sportovci mají dost často ve zvyku používat vyšší než doporučené dávky. To ale rozhodně nedoporučujeme, už jen kvůli tomu, že látky jako kofein mohou mít v takto vysokém množství nežádoucí účinky. Většina vědeckých prací se shoduje na tom, že kofein je neškodný, pokud pijete méně než 4 šálky kávy (což odpovídá 420 mg kofeinu). Když ale 250 mg přijmete z předtréninkovky, stačí vám pouhé dva šálky k překročení limitu.
  • Americké nakopávače s nelegálními látkami – pokud nakupujete standartně na e-shopech, k takovým nakopávačům se nedostanete. Jejich prodej není na našem trhu legální. Je však možné se k těmto nakopávačům dostat přes různé přeprodejce. Tyto nakopávače jsou díky zakázaným látkám účinnější, ale zároveň mají vedlejší účinky, které v některých případech mohou způsobit citlivějším lidem nemalé problémy. Tyto nakopávače mají často nepříjemný dojezd, kdy sice s nimi odjedete skvělý trénink, ale zbytek dne už jste nepoužitelní.

Šálek kávy

Pijete denně několik šálků kávy? Předtréninkový doplněk byste raději měli zvolit bez stimulantů.

Co si z dnešního článku odnést?

Z dnešního článku byste si měli odnést především to, že nakopávač je dobrý sluha, ale špatný pán. Před náročným tréninkem vám skutečně může pomoci. Zlepší vaše prokrvení, výdrž i soustředění a váš trénink se tak posune na úplně novou úroveň. Měli byste ale vědět, že při častém užívání bude jejich efekt slabší a předtréninkovku tak doporučujeme používat jen na náročné tréninky. Jestli preferujete chodit cvičit ráno, dopoledne či v brzkých odpoledních hodinách, můžete využít nakopávače se stimulanty (jako třeba náš Beast Virus), pro večerní tréninky je jako stvořený M3/s Pump. A nenechte se zmást lákavou etiketou, mnohem důležitější je to, co se skrývá ve složení. Na Czech Virus se naštěstí můžete spolehnout, protože pokud jde o složení, neděláme kompromisy.

Autor článku

Mirek Dvořák
Mirek Dvořákredaktor
Zapálený sportovec, kterého baví všechny druhy pohybu od zvedání činek přes klasickou jízdu na kole až po trekking. Už od svých prvních závodů v silovém trojboji v roce 2015 se zajímám také o výživu i suplementaci. Snažím se kombinovat výsledky vědeckých studií s osobní praxí.